Så utvecklas och testas premiumdäck året runt

Så utvecklas och testas premiumdäck året runt

Tillbaka till artiklar

Utvecklingen av nya däck är en lång process, där praktiska tester ingår som en väsentlig del. Hos Nokian Tyres testas däck under extrema förhållanden, så att konsumenterna kan vara säkra på att våra däck presterar i de mest kritiska situationerna. Nokian Tyres tre olika typer av testcenter, varav två finns i Finland och ett i Spanien, gör det möjligt att testa däck under exakt de förhållanden de är designade för.

Utvecklingen av nya däck är en lång process som vanligtvis varar från två till fem år. Många experter, allt från kemister till IT-proffs, och från ljudspecialister till testförare, är involverade i utvecklingen av ett enda däck. Tester i verkligheten spelar en avgörande roll, och med utgångspunkt från resultaten fortsätter utvecklingsprocessen tills en säker och pålitlig produkt av högsta kvalitet uppnås. Det är viktigt att testa och utveckla däck under de faktiska förhållanden där de kommer att användas. Om ett däck fungerar bra under de mest krävande förhållandena kommer det att utmärka sig i alla miljöer.

– Ivalo White Hells testcenter täcker över 700 hektar och har med rätta förtjänat sitt tuffa rykte som världens största och mest mångsidiga testmiljö för vinterdäck. Förutom de noggrant underhållna testbanorna som sträcker sig över mer än hundra kilometer, har vi tillgång till en 700 meter lång ishall som möjliggör konsekvent och noggrann testning under alla förhållanden. Nokias testbana ger oss möjlighet att testa däck under nordiska sommarförhållanden, medan vi i Spanien har Hakka Ring-testbanan som lämpar sig för extrema hastigheter och höga temperaturer. Denna kombination av testcenter ger oss mångsidighet och testmöjligheter året runt, förklarar Petri Peltoniemi, testchef på Nokian Tyres.

Testförare kör hundratusentals kilometrar, känner av och utvärderar

Testcentrets roll är verkligen avgörande för att säkerställa däckens prestanda när det verkligen gäller. På White Hells testcenter sträcker sig testsäsongen för vinterdäck vanligtvis från november till april. Under en säsong testas i snitt 20 000 däck som täcker över 40 000 testkilometer. Testning kräver extrem professionell kompetens, precision och tusentals upprepningar för att vara säker på den insamlade informationen.

Nokian Tyres testförare kör hundratusentals kilometer årligen, känner av och utvärderar. När ett fordon väl blir en del av deras ryggrad vet testföraren hur däcket känns.

– Oavsett om det gäller grepp i sidled, styvhet eller t.ex. styrrespons när man undviker ett hinder, så går vi till botten med det, säger testföraren Petri Paananen från Nokian Tyres.

För Paananen handlar det inte om hastigheten utan snarare att känna efter och analysera däcket. Självklart kommer man att köra fort ibland men fokus ligger alltid på däckets funktionalitet. Testförare är uppmärksamma på hur bilen reagerar, hur snabbt däcket stabiliseras efter sladd och hur det beter sig vid inbromsning, acceleration, slalom och branta upp- och nedförsbackar. Testförarna rapporterar resultaten av testkörningarna och anger vilka positiva egenskaper däcket har samt var det finns utrymme för förbättring. 

– Vi vill testa däck under extrema förhållanden, så att våra kunder kan vara säkra på att våra däck presterar i de mest kritiska situationerna. Säkerhet är vår främsta prioritet i allt vi gör, säger Paananen.

Testcenter i Spanien och Nokia stödjer produktutveckling

Hakka Rings testcenter i Santa Cruz de la Zarza, Spanien, stödjer starkt nordisk produktutveckling under hela året. De olika banorna och den moderna utrustningen på Hakka Ring möjliggör tester i vått och torrt väder, vilket säkerställer att kraftigt regn eller stekande värme inte leder till överraskningar. På testcentrets sju kilometer långa ovala bana kan däck testas i hastigheter över 300 km/h.

 

I Finland tar Nokias testcenter, som ständigt utvecklas, itu med de utmaningar som krävande förhållanden innebär.

– Vårt testcenter i Nokia ligger nära produktion och produktutveckling, vilket gör att vi effektivt och snabbt kan utföra tester för specifika funktioner när det behövs. Med testförhållanden nära marknaden kan vi optimera däck specifikt för nordiska vägar, betonar Peltoniemi.

Inomhustestning är en viktig del av produktutvecklingen

Utöver testcentren genomför Nokin Tyres omfattande inomhustester, vilket ger viktig information om egenskaper och prestanda hos gummiblandningar, slitbanemönster och däckstrukturer. Detta säkerställer också att däcken överensstämmer med standarder och krav över hela världen.

– Inomhustestning är en avgörande del av produktutvecklingen, och oftast testas däcken initialt på olika maskiner innan de kör ut på banan. Testmaskiner bedömer däckens strukturella styrka och hastighetsbeständighet. Vi övervakar även däckens felfria prestanda genom upprepade tester, vilket säkerställer produkternas kvalitet och tekniska tillförlitlighet, förtydligar Peltoniemi.

 

Se mer:  

White Hell testcenter – testanläggningschef Matti Suuripää (EN): https://youtu.be/vkIZVn1x5W4 

Unik testning under extrema förhållanden – testföraren Petri Paananen (EN): https://youtu.be/p8djI2z6T8w 

Däcktestning under extrema förhållanden 

Hitta de bästa däcken för din bil

Kom ihåg att det är förarens ansvar att se till att däcken är säkra och lämpliga för fordonet samt att följa fordonstillverkarens riktlinjer för korrekt användning och underhåll. Kontakta din närmaste Nokian Tyres återförsäljare eller fordonstillverkare för specifika råd.