Tre vanliga missuppfattningar om säkerheten för vinterdäck

Tre vanliga missuppfattningar om säkerheten för vinterdäck

Tillbaka till artiklar

Vet du hur du justerar däcktrycket för vintertemperaturer eller hur du säkerställer ett jämnt däckslitage? Är du medveten om de väsentliga skillnaderna mellan dubbade och dubbfria däck? Läs fakta om tre vanliga missuppfattningar om vinterdäck och kör säkert i vinter.

Vinterdäck som är utformade för tuffa nordiska förhållanden gör att du kan köra säkert i slask, snö och is. Med lite grundläggande kunskaper om däck kan du öka deras säkerhet och prestanda på vintervägar ännu mer, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres.

Missuppfattning 1: “Däcktrycket får inte vara högre än rekommendationen"

"Hellre för högt däcktryck än för lågt," råder Emil Sundholm, som med jämna mellanrum stöter på idén att man inte får höja trycket över biltillverkarens rekommendation. Resultatet är att många bilar kör runt med för lågt tryck, förklarar Sundholm.

När bilen är fullastad, till exempel när du kör under julen, måste du öka trycket. Det är också viktigt att förstå att däcktrycket sjunker med temperaturen.

"Varje gång temperaturen sjunker med 10 grader, minskar däcktrycket med ca 0,1 bar," säger Sundholm.

Eftersom tillräckligt däcktryck är avgörande för säker körning, särskilt på vintern, rekommenderar experten att man kontrollerar däcktrycket en gång i månaden eller oftare om man kör mycket.

"För lågt tryck orsakar alltid problem: att köra med ett underpumpat däck är obekvämt och kan i värsta fall till och med glida av fälgen," varnar Sundholm. "Du behöver sällan oroa dig för att trycket är för högt. Ett däcktryck som är 0,2 bar över biltillverkarens rekommendation är vanligtvis lämpligt för säker vinterkörning," råder han.

Missuppfattning 2: “Jag behöver inte byta plats på mina däck under säsongen” 

Bilens fyra däck slits inte alltid jämnt. Därför rekommenderar Sundholm att man roterar dem en gång under vintersäsongen, om alla fyra däcken är av samma storlek.

Att byta plats på däcken mellan de drivande och fria hjulaxlarna säkerställer att slitaget fördelas jämnt över alla däck. "Ett jämnare mönsterdjup ger bättre grepp och en stabil körning, vilket minskar risken för olyckor," förklarar han.

Ett jämnare slitage förlänger också däckens livslängd, vilket sparar pengar.

"Att rotera däcken en gång under vintern kan kosta lite pengar eller ansträngning, men det kan spara dig tusentals kronor genom att skjuta upp köpet av nya däck," påpekar Sundholm.

"Att hålla rätt däcktryck och byta plats på däcken under vintersäsongen är de viktigaste faktorerna för att dina vinterdäck ska fungera tillförlitligt och säkert."

Missuppfattning 3: “Om du tar bort dubbarna fungerar dubbdäck som dubbfria vinterdäck”

Nordiska dubbdäck är utformade för att hålla föraren, passagerarna och omgivningen säker, särskilt på isiga och hala vägar.

"En del tror att om man tar bort dubbarna från ett dubbat vinterdäck, så kommer däcket att fungera som ett dubbfritt vinterdäck. Men så är det inte," betonar Sundholm.

"Dubbdäck har en gummiblandning och ett mönster som är speciellt utvecklat för att hålla och stödja dubbarna och är inte optimerade för att fungera utan dem. Dubbfria nordiska vinterdäck är designade för maximalt grepp på is utan dubbar."

För att säkerställa att dina däck är lämpliga för säker körning i den nordiska vintern rekommenderar Sundholm att du väljer premiumdäck som är utformade för tuffa förhållanden. Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 vinterdäck har dubbar för ett överlägset grepp på snö och is, medan de dubbfria Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 vinterdäcken är designade för säker körning i den nordiska vintern, vilket is-och snögreppsmärkningen visar.

Däcktips för säker vinterkörning

  • Kontrollera däcktrycket regelbundet. Se alltid till att däcken är kalla och inte varma från körning innan du mäter.

  • Lägg till minst 0,1 bar tryck när temperaturen sjunker med 10 grader. Det är bättre med lite för högt tryck än för lågt.

  • Rådfråga din lokala däckhandlare om du är osäker på rätt däcktryck.

  • Rotera däcken mellan fram och bak en gång under vintern, om möjligt.

  • Använd dubbade eller odubbade vinterdäck designade för Norden. Kontrollera däcksidan för märkningar om is- och snögrepp.

  • Ta inte bort dubbar från dina däck, eftersom dubbade vinterdäck inte är konstruerade för att prestera utan dem.

 

Kom ihåg att det är förarens ansvar att se till att däcken är säkra och lämpliga för fordonet samt att följa fordonstillverkarens riktlinjer för korrekt användning och underhåll. Kontakta din närmaste Nokian Tyres återförsäljare eller fordonstillverkare för specifika råd.