Varför ska man efterdra hjulbultar efter däckbyte?

Varför ska man efterdra hjulbultar efter däckbyte?

Tillbaka till artiklar

Genom att efterdra hjulbultarna efter 100-200 kilometers körning säkerställer du att bultarna och muttrarna på aluminiumfälgarna inte har lossnat efter ett däckbyte. Efterdragning av hjulbultarna är viktigt för din och andra trafikanters säkerhet. Efterdragningen utförs enkelt i en däckverkstad och ingår ofta i priset för ett däckbyte.

Varför ska man efterdra hjulbultar? 

Termen “efterdra hjulbultar” innebär att kontrollera, och vid behov dra åt, aluminiumfälgarnas bultar och hjulmuttrar efter ett däckbyte. Med hjälp av efterdragningen säkerställs att alla bultar/muttrar på fälgarna fortfarande är åtdragna till rätt åtdragningsmoment. Detta säkerställer att hjulen sitter fast i bilen på ett säkert sätt.

Aluminiumfälgarnas bultar bör efterdras eftersom fälgarnas egenskaper kan göra att bultarna lossnar efter däckbyte. Plåtfälgarnas fästpunkter är mer flexibla i sin konstruktion, vilket innebär att hjulet inte kan lossna på samma sätt.

När måste efterdragning av hjulbultar göras?

Efterdragning av hjulbultar rekommenderas efter 100-200 km körning efter ett däckbyte. Detta är vanligtvis en tillräckligt lång körsträcka för att aluminiumfälgarnas bultar eventuellt ska bli lösare. Under denna tid hinner dock inte ett korrekt monterat och åtdraget däck ännu lossna.

Efterdra alltid hjulbultarna när hjulet har varit avmonterat

Efterdragning av hjulbultar bör göras varje gång bilens hjul har monterats av. Däckbyte på våren och hösten är den vanligaste orsaken till att hjulen tas av och behovet av efterdragning uppstår ofta i samband med detta.

Vid bilservice eller reparation kan ett eller flera av hjulen behöva monteras av, till exempel när delar av bilens chassi eller bromsar byts ut. Även i sådana fall bör hjulbultarna efterdras efter 100-200 km körning på alla hjul som blivit avmonterade.

Varför ska man efterdra hjulbultar?

Efterdragning av hjulbultar beror på aluminiumfälgarnas egenskaper: fälgarna har mycket liten elasticitet. 

När sand eller andra orenheter fastnar mellan aluminiumfälgen och navet vid åtdragning av bultarna kan det hända att fälgen inte sitter helt perfekt. Detta kan leda till att bultarna lossnar efter en kort tids användning. När orenheterna slits bort under körning blir bultarna lösa och kan lossna.

De flesta bilar levereras idag från fabriken med aluminiumfälgar, även kallade lättmetallfälgar. Den kunniga personalen på din däckverkstad kan tala om för dig om din bil är utrustad med aluminiumfälgar.

När det gäller aluminiumfälgar är efterdragning särskilt viktigt eftersom bultarna lossnar lättare på aluminiumfälgar. På stålfälgar krävs vanligtvis ingen efterdragning.

Efterdragning kan glömmas bort

Om du byter däck själv ska du alltid ta god tid på dig och dra åt bultarna ordentligt. Däcken är bilens enda kontakt med marken och därför bör säkerhetsriskerna minimeras.

Om däckbytet och åtdragningen av bultarna sker förhastat eller om du blir distraherad under monteringen kan det hända att vissa bultar oavsiktligt inte dras åt till rätt åtdragningsmoment. Genom att efterdra hjulbultarna kan du säkerställa att de är ordentligt och korrekt åtdragna.

Vad kan hända om man inte efterdrar hjulbultarna?

Om hjulbultarna inte efterdras kan bultarna bli lösa och lossna. I värsta fall kan lösa bultar som faller av leda till att hela hjulet lossnar från bilen. 

Förutom att orsaka omfattande och kostsamma materiella skador utgör ett hjul som lossnar från bilen också en stor säkerhetsrisk för bilens passagerare och övrig trafik. 

Om hjulet lossnar från bilen kan skador uppstå på kaross, chassi, bromsar, fälgar och däck. Ett löst hjul kan göra att chauffören förlorar kontrollen över bilen och hjulet kan i värsta fall orsaka personskador. Ett löst hjul kan rulla på vägen och orsaka fara för övrig trafik

Måste jag alltid efterdra hjulbultarna?

Om du redan har kört länge och gjort flera efterdragningar kanske du har märkt att fälgarnas bultar vanligtvis inte lossnar efter ett däckbyte. 

Aluminiumfälgarna lossnar inte nödvändigtvis efter ett däckbyte, eftersom det vanligtvis inte samlas föroreningar mellan fälgen och bultarna. Efterdragning av bultarna bör ändå alltid utföras efter att hjulet har tagits bort från bilen. Det är det enda sättet att vara säker på att hjulen sitter korrekt.

Betalar försäkringen om hjulbultarna inte efterdras?

Om bilens hjulbultar inte efterdras på en däckverkstad eller om du inte drar åt dem själv enligt tillverkarens anvisningar kan det påverka både ersättningen från försäkringsbolaget och ersättningsbeloppet vid en eventuell skada. Ersättningen kan variera mellan olika försäkringsbolag och vi rekommenderar att du kontrollerar skadan direkt med ditt försäkringsbolag.

Efterdragning av hjulbultarna är ett litet besvär jämfört med den potentiella personskada och ekonomiska kostnad som ett löst hjul kan medföra.

I många däckverkstäder ingår efterdragning av hjulbultar i priset för ett däckbyte och åtdragningen kan göras snabbt och enkelt mellan andra jobb. Professionell efterdragning garanterar en säker resa.

Hur efterdras hjulbultar?

Efterdragning av hjulbultar görs på rätt sätt genom att lösa bulten något och sedan dra åt den med en momentnyckel till rätt åtdragningsmoment. 

Varje bult eller mutter måste gås igenom enskilt vid efterdragning. Efterdragningen görs alltid korsvis, det vill säga dras de motsatta bultarna åt efter varandra. Om det finns fem bultar på en fälg ska varannan bult dras åt först. 

Använd en momentnyckel när du efterdrar hjulbultar för att säkerställa att bultarna eller muttrarna dras åt med rätt moment utan att fälgen, bultarna eller gängorna skadas. Använd inte en bultpistol för efterdragningen eftersom verktyget kan dra åt bultarna för hårt och skada fälgen.

Är det möjligt att efterdra hjulbultar själv?

Det är möjligt att efterdra hjulbultar själv, förutsatt att du har rätt verktyg för att dra åt bultarna och vet hur du ska göra. 

Du hittar de korrekta åtdragningsmomenten hör hjulbultarna i bilens instruktionsbok eller genom att fråga din däckåterförsäljare. Observera att många elbilar har särskilt höga åtdragningsmoment.

I många däckverkstäder utförs efterdragning av hjulbultar efter 100-200 kilometers körning och vanligtvis ingår det i priset för ett däckbyte. Efterdragningen utförs enligt tillverkarens rekommendationer och professionella bilmekaniker vet hur processen ska göras snabbt och korrekt. Vanligtvis får du ingen påminnelse om efterdragningen, utan du måste själv komma ihåg att lämna in bilen för efterdragningen.

Nokian Tyres återförsäljare hjälper till med däcktjänster

Det enklaste sättet att se till att dina hjulbultar efterdras korrekt är att kontakta en däckverkstad. 

Nokian Tyres återförsäljare förser dig inte bara med pålitliga kvalitetsdäck, utan även med ett omfattande utbud av däcktjänster. Våra återförsäljare erbjuder både däckbyte och erfterdragning av hjulbultar samt många andra däcktjänster. 

Få dina bultar efterdragna snabbt och tillförlitligt hos din närmaste Nokian Tyres -återförsäljare och fortsätt din resa säkert.

Du hittar din närmaste återförsäljare med hjälp av vår sökfunktion för återförsäljare. Du kan hitta den återförsäljare som ligger närmast dig genom att använda din adress eller platsfunktion på din enhet.

 

 

Kom ihåg att det är förarens ansvar att se till att däcken är säkra och lämpliga för fordonet samt att följa fordonstillverkarens riktlinjer för korrekt användning och underhåll. Kontakta din närmaste Nokian Tyres återförsäljare eller fordonstillverkare för specifika råd.