De hemliga ingredienserna bakom vinterdäckens säkerhet och prestanda

De hemliga ingredienserna bakom vinterdäckens säkerhet och prestanda

Tillbaka till artiklar

Nokian Tyres produktutveckling har uppdraget att skapa världens bästa vinterdäck. Den grundläggande principen för produktutveckling har varit praktiskt taget oförändrad i nästan ett sekel: målet är att utveckla däck för förare i nordiska förhållanden som värdesätter säkerhet och kräver pålitlig prestanda i alla körsituationer. Däcket är ett mästerverk där alla aspekter måste vara i balans

Även om efterfrågan på vissa egenskaper förändras med skiftande trender kan man inte framhäva en egenskap på bekostnad av andra. Däcket är ett mästerverk där alla aspekter måste vara i balans, och man får inte kompromissa med säkerheten. Att utveckla ett välpresterande däck kräver teknisk expertis, erfarenhet, konsekvens, uthållighet, stor ansträngning och nordisk beslutsamhet.

 – Att till exempel ta nya materialinnovationer i bruk kräver omfattande produktutvecklingsarbete och tester för att säkerställa att däcket får sina optimala egenskaper. Vår styrka ligger i innovation och förmågan att hitta lösningar, säger Harri Myllymaa, Vice President för produktutveckling på Nokian Tyres.

Det säkraste däcket är en noggrant designad, utvecklad och testad enhet

Utvecklingen av däck kräver exakt, målinriktad design. Olika marknadsområden efterfrågar kundanpassade produkter och specifika innovationer. Utvecklingsprocessen börjar med marknadsundersökningar och konceptskapande utifrån kundernas behov. Under denna fas sätts mål för säkerhet, hållbarhet och prestanda för det nya däcket. Efter detta fortskrider flera saker samtidigt när utvecklingen av slitbanemönster, struktur och materialsammansättningar börjar. Samtidigt genomförs digitala simuleringar för att bedöma aspekter som däckets funktionalitet, strukturella hållbarhet, rullmotstånd och däckljud. Till exempel har det senaste dubbdäcket Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 utvecklats under fem år, baserat på över 500 fordonstester, 13 000 testdäck och resultaten av miljontals körda kilometer.

I de tidigaste stadierna testas även däcket. Nokian Tyres genomför snö- och istester i Ivalos ”White Hell”, och däckets prestanda på både torr och våt asfalt undersöks på Nokian Tyres egna testbanor i Nokia, Finland, och i Spanien.

Utöver våra testcenter utsätts däcket för omfattande prov och tester i verkliga förhållanden. Vi monterar till exempel nya däck på taxibilar och observerar deras beteende under verkliga körförhållanden”, förtydligar Myllymaa.

Säkra och nordiskt anpassade produkter värderas högt

  • Ett noggrant skräddarsytt och innovativt produktsortiment för de nordiska marknaderna är erkänt och uppskattat. Säkra och pålitliga däck uppskattas av däckhandlare, konsumenter och kritiska testare inom motormedia. Däck som klarar stränga tester fortsätter att imponera på sina användare år efter år:

    ”Ingen oro för halkan. Behöver inte vara orolig för att bilen tappar greppet. Känner mig mer trygg på vägen..” 
    - Miche (Hakkapeliitta 10 - dubbdäck) 

    ”Köpte dessa för inte så länge sedan och kanske inte dem billigaste däcken men värt vartenda krona om man är rädd om sig själv och sin bil. Bra grepp även sidogrepp i snö och is.” 
    - Blerim (Hakkapeliitta 10 - dubbdäck) 

    ”Jag har kört med friktionsdäck tidigare och kände det var dags att prova på dubbdäck så jag köpte dessa för ca 2 månader sedan och nu när vi haft riktig vinterhalka så har de verkligen visat hur bra de är, riktigt bra grepp på is och snö samt så är de väldigt lågt ljud vid körning på asfalt, jag hade förväntat mig högre ljud då jag är van vid friktionsdäck. Så jag är helnöjd med dem.” 
    - KristianGBG (Hakkapeliitta 10 SUV - dubbdäck) 

    ”Jag köpte nya dubbdäck från Nokian Hakkapelitta nyligen och känner en enorm skillnad i trygghet mot de däck jag hade innan. Bättre bromssträckor, inga sladdar och bättre väghållning.” 
    - Jenny S (Hakkapeliitta 10 SUV - dubbdäck) 

    ”Körde först på 5 år gamla däck. Bytte till nya R5 och det var en helt annan värld. Bra grepp och bra styrförmåga i vintersnön i staden.” 
    - Stoneman (R5 - dubbfria)

    ”Jag har nu kört med däcken några veckor och bland annat gjort en resa till Sälen fjällen. Däcken förefaller att vara mycket bättre än mina förra vinterdäck. Bra grepp vid inbromsning och kurvtagning, märkbart tysta och med ungefär samma bränsleekonomi som tidigare. Så jag är nöjd. 
    - Christer ju (R5 - dubbfria) 

    ”Efter många år med Nokian dubbdäck bestämde jag mig samtidigt som elbilsköp för första gången i mitt liv att köpa deras friktionsdäck, ångrar ingenting, mycket tystare till och med än sommardäck med samma dimensioner. Bor i Stockholmsregionen så dubbdäck borde inte vara förstahandsvalet för någon - när du har en Nokian R5 EV.” 
    - Adam EV6 GT 21` (R5 EV - dubbfria) 

     

    Resan för ett vinterdäck som utvecklats för nordiska förhållanden i siffror:

    • Ett däcks livslängd är cirka 4–5 år.
    • Att utveckla ett helt nytt personbilsdäck tar 2–4 år.
    • Ett enda däck består av nästan 30 olika komponenter.
    • Upp till 100 yrkeskunniga från olika områden spelar en roll i produktutvecklingen.
    • Testkörningar sträcker sig över miljontals kilometer.

 

Läs mer: Däcktestning under extrema förhållanden 

hitta vinterdäck som passar bäst för din bil

Kom ihåg att det är förarens ansvar att se till att däcken är säkra och lämpliga för fordonet samt att följa fordonstillverkarens riktlinjer för korrekt användning och underhåll. Kontakta din närmaste Nokian Tyres återförsäljare eller fordonstillverkare för specifika råd.